تبلیغات
بانو - دستور تهیه غذاهای كمكی كودكان
یکشنبه 7 آذر 1389

دستور تهیه غذاهای كمكی كودكان

   نوشته شده توسط: رز    

 
 
مواد لازم
فرنی آرد برنج
آرد برنج دو قاشق مرباخوری سر صاف (‌با استفاده از قاشق های اندازه گیری
یا قاشق شربت آنتی بیوتیك )
شكر یك قاشق مرباخوری سرصاف
شیر پاستوریزه 120 میلی لیتر ( سی سی )‌ معادل نصف لیوان معمولی
حریره بادام
مغز بادام شیرین با اندازه متوسط پنج عدد
آرد برنج دو قاشق مرباخوری سر صاف
شكر نصف قاشق مرباخوری
شیر پاستوریزه 120 سی سی معادل نصف یك لیوان معمولی
پوره سیب زمینی :
سیب زمینی دو عدد با اندازه متوسط
شیر پاستوریزه پنج قاشق غذا خوری (مقدار مورد نیاز برای متناسب كردن قوام پوره)
كره یك قاشق مرباخوری
سوپ سبزی :‌
گوشت گوسفند یا گوساله مرغ (تكه و خرد شده )‌ به اندازه یك تخم مرغ متوسط
یا گوشت چرخ كرده یك قاشق غذا خوری پر
پیاز یك چهارم (كوچك)
جعفری خرد شده یك قاشق مرباخوری
سیب زمینی یك عدد ( متوسط )
هویج یك عدد ( متوسط )
گوجه فرنگی یك عدد ( متوسط )
برنج یا آرد برنج یك قاشق مرباخوری
كره یك قاشق مرباخوری
سوپ شنبلیله ( اشكنه ) :
آرد ذرت یا گندم یا برنج یك قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ یك عدد
شنبلیله ( خرد شده ) یك قاشق مرباخوری
پیاز یك عدد (كوچك)
گوجه فرنگی یك عدد متوسط
سیب زمینی یك عدد متوسط
كره یك قاشق مرباخوری
برچسب عنوان2
مقدار عنوان2
 
چگونگی تهیه
فرنی آرد برنج
مواد لازم :‌
آرد برنج دو قاشق مرباخوری سر صاف (‌با استفاده از قاشق های اندازه گیری
یا قاشق شربت آنتی بیوتیك )
شكر یك قاشق مرباخوری سرصاف
شیر پاستوریزه 120 میلی لیتر ( سی سی )‌ معادل نصف لیوان معمولی
طرز تهیه
شیر پاستوریزه را پس از به جوش آمدن یك دقیقه در حال جوش نگهدارید و بعد در جای خنك بگذارید تا سرد شود (آرد برنج در آب یا شیر سرد به خوبی حل می شود )‌
بعد آرد برنج و شكر را به شیر اضافه كرده روی شعله ملایم قرار دهید و مرتب آن را هم بزنید تا كم كم به قوام مطلوب برسد یعنی از قاشق نریزد .
با مقادیر فوق حدود 12 تا 15 قاشق مرباخوری فرنی بدست می آید كه هر گرم آن حدود 2/1 كیلو كالری انرژی دارد در صورت استفاده از نصف قاشق مرباخوری كره هر گرم فرنی 2 كیلو كالری انرژی خواهد داشت
توجه
در مورد كودكانی كه افزایش وزن آنان مطلوب است نیازی نیست كه به فرنی كره اضافه شود ولی برای شیر خوارانی كه باید وزن بیشتر بگیرند می توان هنگام تهیه فرنی نصف قاشق مرباخوری كره یا یك قاشق مرباخوری روغن زیتون و یا هر روغنی كه در دسترس است اضافه كرد
از 8 ماهگی به بعد می توانید فرنی كودك را با آرد گندم و یا نشاسته هم درست كنید
اگر برای تهیه فرنی از شیرهای استریل یا با ماندگاری طولانی مدت استفاده می نمائید این شیرها نیازی به جوشاندن ندارند ولی باید دقت كنید كه بعد از باز كردن در آن ها در یخچال نگهداری شوند در این صورت تا 48 ساعت دیگر هم برای شیرخوار قابل استفاده هستند
ولی بعد از 48 ساعت بهتر است یك قاشق از آن را بجوشانید اگر دلمه نشد استفاده نمائید
اگر فرنی را با شیر مادر تهیه می كنید اول آرد برنج و شكر را با آب بپزید و با قوام سفت تری از روی اجاق بردارید تا بعد كه با شیر مادر مخطوط و نرم می كنید به قوام مطلوب برسد روزهای اول كه شیرخوار یك یا دو قاشق مرباخوری فرنی می خورد بهتر است بقیه فرنی تهیه شده را كه هنوز شیر مادر به آن اضافه نكرده اید در یخچال بگذارید و دفعات بعد هر بار كمی از آن را با شیر خود مخلوط كرده به كودك بدهید در این حالت نیازی به گرم كردن مجدد فرنی نخواهد بود
برای اطمینان یافتن از سلامت شیر پاستوریزه ابتدا یك قاشق شیر را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید اگر شیر دلمه شد دلیل فساد آن است
حریره بادام
مواد لازم :
مغز بادام شیرین با اندازه متوسط پنج عدد
آرد برنج دو قاشق مرباخوری سر صاف
شكر نصف قاشق مرباخوری
شیر پاستوریزه 120 سی سی معادل نصف یك لیوان معمولی
طرز تهیه :‌
مغز بادام ها را در آب جوش خیس كنید بعد از سه تا پنج ساعت پوست آن را بگیرید و با هر وسیله ای كه در منزل دارید آن ها را كوبیده یا آسیاب نمائید تا نرم شوند بعد آرد برنج و شكر و بادام كوبیده شده را به شیر پاستوریزه ( به طریقی كه در تهیه فرنی گفته شد ) اضافه كرده روی حرارت ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید تا به قوام مورد نظر برسد
با مقادیر فوق حدود 17 قاشق مرباخوری حریره بادام درست می شود كه هر گرم آن 5/1 كیلو كالری انرژی دارد
انواع پوره ها
پوره سیب زمینی هویج نخود فرنگی لوبیا سبز كدو حلوایی كدو خورشتی و كرفس طرز تهیه همه پوره ها یكسان است و به یك نمونه از آن اشاره می شود :
پوره سیب زمینی :
مواد لازم :‌
سیب زمینی دو عدد با اندازه متوسط
شیر پاستوریزه پنج قاشق غذا خوری (مقدار مورد نیاز برای متناسب كردن قوام پوره)
كره یك قاشق مرباخوری
برای تهیه پوره سیب زمینی از سیب زمینی های زرد و سالم استفاده كنید (‌ سیب زمینی هایی كه سبز رنگ هستند می توانند باعث مسمومیت شوند ) ابتدا سیب زمینی را با پوست كاملا بشوئید و با كمی آب بپزید و بعد از پخته شدن و جدا كردن پوست سیب زمینی را رنده كرده و با كره و شیر مخلوط نمائید تا كاملا نرم و یكنواخت شود
توجه
برای شیرخوارانی كه خوب وزن نمی گیرند می توان یك قاشق مرباخوری پودر بادام یا گردو یا فندق یا زرده تخم مرغ پخته شده به پوره اضافه كرد تا انرژی و مواد مغذی آن بیشتر شود
در دستور تهیه انواع غذاها هر جا كه استفاده از كره توصیه شده می توان از روغن زیتون روغن مایع روغن حیوانی و یا هر روغن خوراكی دیگری كه در دسترس است استفاده كرد یك قاشق مرباخوری كره معادل دو قاشق مرباخوری روغن مایع است
انواع سوپ ها :
سوپ سبزی :‌
مواد لازم :
گوشت گوسفند یا گوساله مرغ (تكه و خرد شده )‌ به اندازه یك تخم مرغ متوسط
یا گوشت چرخ كرده یك قاشق غذا خوری پر
پیاز یك چهارم (كوچك)
جعفری خرد شده یك قاشق مرباخوری
سیب زمینی یك عدد ( متوسط )
هویج یك عدد ( متوسط )
گوجه فرنگی یك عدد ( متوسط )
برنج یا آرد برنج یك قاشق مرباخوری
كره یك قاشق مرباخوری
طرز تهیه :
ابتدا گوشت را با پیاز خرد شده كمی تفت بدهید سپس حدود دو لیوان آب به آن اضافه كنید و بگذارید بپزد بعد هویج و سیب زمینی بسیار خرد شده و برنج را اضافه كنید
نیم ساعت بعد گوجه فرنگی رنده و كره را داخل سوپ بریزید پس از آن كه چند جوش زد و به قوام مطلوب (‌مثل حلیم یا ماست ) رسید از روی اجاق بردارید
به همه سوپ ها می توانید چند قطره آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه اضافه كنید تا خوشمزه تر شوند
سوپ رشته فرنگی بلغور جو یا گندم :
مواد لازم :‌ مشابه سوپ قبلی است منتهی می توانید به جای برنج یا آرد برنج از یك قاشق غذا خوری رشته فرنگی خرد شده یا بلغور جو استفاده كنید
سوپ شنبلیله ( اشكنه ) :
مواد لازم :‌
آرد ذرت یا گندم یا برنج یك قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ یك عدد
شنبلیله ( خرد شده ) یك قاشق مرباخوری
پیاز یك عدد (كوچك)
گوجه فرنگی یك عدد متوسط
سیب زمینی یك عدد متوسط
كره یك قاشق مرباخوری
طرز تهیه :‌
ابتدا آرد را در كره تفت بدهید سپس شنبلیله را كه خیلی تمیز شسته و خرد كرده اید همراه با پیاز رنده شده و تكه های كوچك سیب زمینی و گوجه فرنگی رنده شده و یك لیوان آب به آن اضافه نمائید و صبر كنید تا بپزد سوپ كه جا افتاد و غلیظ شد زرده تخم مرغ را با چنگال به هم بزنید و كم كم به سوپ اضافه كنید تا جوش بزند
سوپ عدس (‌از پایان 9 ماهگی به بعد )‌‌:‌
مواد لازم :‌
گوشت به اندازه یك تخم مرغ از گوشت تكه شده یا یك
قاشق غذا خوری پر از گوشت چرخ كرده
آرد گندم یا آرد برنج یك قاشق مرباخوری
عدس دال یا عدس معمولی یك قاشق مرباخوری
هویج یك عدد متوسط
سبزی خرد شده مثلا گشنیز یا جعفری یك قاشق مرباخوری
كره یك قاشق مرباخوری
طرز تهیه :‌
ابتدا گوشت و عدس و هویج خرد شده را با هم بپزید آرد گندم یا آرد برنج را با كره كمی تفت داده به سوپ اضافه كنید پس از آنكه همه مواد پخته شد بقیه كره و سبزی را داخل سوپ بریزید صبر كنید تا چند جوش بزند و كاملا به غلظت برسد.
انواع حلیم ها :
حلیم گندم :‌
مواد لازم :‌
گندم نیمكوب دو قاشق غذا خوری سر صاف
گوشت به اندازه یك تخم مرغ
سیب زمینی یك عدد كوچك
پیاز نصف یك عدد كوچك
شكر یك قاشق مرباخوری
كره یك قاشق مرباخوری
طرز تهیه :
ابتدا گندم و گوشت و پیاز را با مقداری آب بگذارید تا كاملا بپزد بعد سیب زمینی خرد شده را به آن اضافه كنید و بگذارید چند جوش دیگر بزند تا همه محتویات حلیم كاملا پخته و نرم شوند سپس با پشت قاشق با گوشت كوب آن را نرم و یكنواخت كنید كره را آب كرده و همراه شكر به حلیم اضافه نمائید
حلیم گوشت و ذرت
حلیم گوشت و لوبیا سفید یا حلیم گوشت و ماش
(از پایان ماه نهم به بعد چون حبوبات از ماه نهم به برنامه غذایی كودك اضافه می شود)
مواد لازم :
گوشت به اندازه یك تخم مرغ
پیاز نصف یك عدد كوچك
لوبیا سفید یا ماش یا ذرت یك قاشق غذاخوری
كره یك قاشق مرباخوری
این حلیم ها نیاز به شكر ندارند و طرز تهیه آنها مانند حلیم گندم است
لوبیا را بهتر است از شب قبل خیس كنید ماش نیاز به خیساندن از شب قبل ندارد ولی ذرت اگر قبل از پختن یكی دو ساعت خیس بخورد كافی است .
انواع آش ها
انواع آش ها كه از ماه نهم و كته ها و خوراك ها كه معمولا از ماه دهم زندگی به بعد برای كودك تهیه می شوند با غذاهای مورد استفاده خانواده زیاد فرقی ندارند برای خانواده هایی كه امكان تهیه غذا برای كودك به طور جداگانه وجود دارد بهترین كار تهیه غذاهای مخصوص شیرخوار است تا به این طریق از مقدار غذا و انرژی دریافتی كودك اطمینان كامل حاصل شود ولی برای خانواده هایی كه این امكان وجود ندارد توصیه می شود از غذای خانواده به شیرخوار بدهند
به عنوان مثال :‌ می توان گوشت سیب زمینی حبوبات پخته شده یا سبزی های درون غذا (خورش خوراك یا آبگوشت ) را جدا كرده با آب خورش یا خوراك و كمی روغن مخلوط و با پشت قاشق كاملا نرم و له كرده و به كودك بدهند در این صورت غذا باید كم نمك بوده و با كمترین ادویه تهیه شده باشد
آش ماش وعدس
مواد لازم :
گوشت تكه ای معادل یك عدد تخم مرغ
یا گوشت چرخ كرده یك قاشق غذا خوری پر
ماش یك قاشق مربا خوری
عدس یك قاشق مربا خوری
برنج یك قاشق مربا خوری
پیاز یك عدد (كوچك)
سبزی آش (‌شوید جعفری گشنیز و تره)‌ یك قاشق غذا خوری
كره یك قاشق مرباخوری
طرز تهیه :‌
عدس و ماش را جداگانه بپزید گوشت را با كمی پیاز و آب پخته سپس برنج را به آن اضافه كنید كمی كه جا افتاد سبزی و كره را داخل آش بریزید بعد از چند دقیقه جوشیدن حبوبات پخته شده را هم اضافه كنید و مرتب هم بزنید تا همه موارد آن كاملا مخلوط شوند.
آش لوبیا چیتی و عدس :‌
مواد لازم و طرز تهیه مانند آش قبلی است منتها به جای ماش از لوبیا چیتی استفاده می شود ( حبوبات آش باید آن قدر پخته شده باشند كه با پشت قاشق كاملا نرم و له شوند)
آش لپه یا نخود :‌
مواد لازم و طرز تهیه آن هم مانند آش قبلی است ولی به جای عدس و لوبیا چیتی از لپه یا نخود استفاده می شود
اضافه كردن دو قاشق غذا خوری ماست به آش یا چند قطره آب نارنج تازه یا آب لیمو ترش تازه این آش ها را خوشمزه تر می كند
آش گندم و آش جو :
مانند آش لوبیا چیتی و عدس است می توانید علاوه بر برنج از یك قاشق مرباخوری گندم یا جو استفاده كنید وقتی آش جا افتاد یك قاشق غذا خوری كشك به آن اضافه كنید تا حدود 5 دقیقه با آش بجوشد بهتر است از كشك پاستوریزه و كم نمك استفاده نمائید و كشك های دیگر را قبل از اضافه كردن به آش چند دقیقه بجوشانید كشك طعم آش گندم و جو را دلپذیرتر و ارزش غذایی آن را بیشتر می كند
آش كلم :
طرز تهیه آن مانند سایر آش ها است گوشت را با كمی پیاز و آب بار كنید سپس هویج و كلم را كه قبلا به قطعات ریز خرد كرده اید همراه با گندم یا بلغور گندم یا جو به آن اضافه كنید مواد آش كه پخته شدند سبزی و كره را داخل آن بریزید وقتی آش كاملا جا افتاد
یك قاشق غذا خوری كشك پاستوریزه كم نمك به آن اضافه نمائید (‌اگر از گوشت چرخ كرده استفاده می كنید می توانید آنرا با كمی پیاز رنده شده به صورت كوفته قلقلی در آورید و وقتی سبزی و كره را به آش اضافه می كنید كوفته قلقلی ها را هم داخل آش بریزید)
HyperLink